Trenger hjelp til å bli motivert

Når ikke det å passe inn i en bunad og ett bryllup er nok motivasjon til å få ræva opp av sofan å komme seg ut å få fjerna noen kg ,ja hva i all verden skal til for å få denne motivasjonen???

I høst var jeg så heldig å få norges fineste bunad ( Nordlandsbunad!) av mamma som jeg skal bruke i konfirmasjon nå til våren. Jeg smatt rett inn i den og som dere vet så er det ikke bare å sy den om i ett hattefokk. Men på disse mnd så har jeg hatt veldig lite søvn og vært mye sliten pga det. Jeg har jo da kompansert det med sjokolade og annet kos..Nå som jeg endelig har fått søvnen tilbake så ser jeg jo plutselig at jeg ikke bare kan smette meg inn i denne bunaden om noen mnd! Krise! Pluss at jeg skal være forlover i ett bryllup i juni og heldigvis har jeg ikke kjøpt inn kjole til det..Men det burde jo være nok til å stoppe å kose seg liksom!

Hver dag så starter jeg med å tenke at i dag skal jeg kutte ut å spise noe med sukker i, etter en time så går jeg alltid på en smell.."Hva med en brødskive med Nutella og ett glass med kald melk..mmm..ja det gjør jeg" Jeg glemmer så jævlig fort det jeg nettopp har sagt til meg selv! Jeg blir liksom litt uvenner med meg selv på en måte..Som at det er en liten jævel på skuldra mi som sitter å sier " Bare spis det, det smaker jo bare sååå godt" Mens på den andre skuldra sitter min kjære dårlig-sammvittighet og hvisker " Du trenger å komme i form, du vet du føler deg mye bedre" 

Her har jeg en mann som er tynn som en strek og her sitter jeg og bare eser ut! Vi spiser jo det samme hver dag..Han mener han er i aktivtet hele dagen på jobb, vel..å være mamma og husmor så sitter man nå ikke akkurat hele dagen nei..Jeg blir svett! 

På onsdag var vi å handlet..Jeg tenkte jeg skulle være sunn og kjøpe mørk sjokolade..da jeg kom hjem så hadde jeg jo kjøpt mørk sjokloda med marsipan inni..tilbake 5 skritt! Den sjokoladen ble foressten spist opp samme dag..!

Sune mener jeg skal bli venn med sjokoladen og alt annet jeg koser meg med..Venn med?? Vi ER jo bestevenner for f***, det er jo nettopp det som er problemet! 

Jeg vet hva trening gjør med meg, jeg blir mer glad, jeg blir mer i balanse, jeg føler meg super digg, jeg føler meg som verdens mest mosjonerte person, jeg tømmer tankene mine under trening, jeg passer klærne mine,jeg vil hele tiden trene når jeg er i gang osv.. Jeg gjør det ikke for noen andre..kun meg selv! Nå ser jeg bare ut som jeg er gravid i 4 mnd..

Her for to uker siden så hadde jeg satt opp en plan på når jeg skulle trene..Først skulle jeg gå tur med Elias hver dag også skulle jeg trene alene på kvelden når han hadde lagt seg..joda det er jo som å ta vann over hodet bare med å komme med den dårlige ideen..Det er jo egentlig verdens beste ide, men jeg sitter jo her fremdeles..2 uke etterpå!

Har jo hundre unnskyldninger dagen lang..Jo mer jeg skyver dette bort jo mer dårlig samvittighet jeg får jo mer spiser jeg! Omg! Dårlig mønster sa du!

Sune har trent så å si i hele hans liv så jeg spurte han om råd..SÅ sier han, " Elisabeth, du må først og fremst kutte ut Pepsi maxen" Jeg stoppet å høre på alt han hadde å si der og da og tenkte " Du har ikke peiling" For dem så drikker dette hellige vannet, vet at ingen setter Pepsi Maxen opp mot deg..det gjør man bare ikke! 

Jeg blir alltid rå motivert når jeg snakker med venninner som trener, og tenker at det er jo en kjempe enkel sak og gjøre alt de snakker om. Dagen etterpå har jeg glemt alt vi har snakket om..

Jeg vet at bare jeg kutter ut melk, mel produkter og snopet så har jeg kommet veldig langt..Men det holder så enormt hardt i meg! Sukker blir man jo grinete av også,så jeg skjønner ikke hvorfor jeg vil meg selv så vondt..og ikke minst unødvendige følelser! Melprodukter gjør kroppen min helt koko og snopet er jo hundre e stoffer i og alt annet kroppen ikke trenger..alikavell så trøkker jeg dette i meg dagen lang! Det er jo for vilt..Også tenker jeg å ta små steg hver dag..og ikke gape så høyt..De bare forsivnner disse skrittene..Aner ikke hvor de blir av!

Før jeg ble gravid toppet jeg flere fjell mange ganger i uka, jeg digget det..Nå ser jeg ikke en topp noen vei..bare ett lite berg bak huset,litt kjedelig å toppe ett berg på 5 meter høyt..Helt håpløst!

Jeg vet det er mange der ut som garantert har vært eller er i samme situasjon..Hjelp! Hva får deg til å komme i trening igjen uten å ha 100 unnskyldinger??.Jeg hater trenings senter..jeg må ut i friheten og sanse alle intrykkene..men jeg aner ikke helt åssen jeg skal komme meg dit selv om det er 5 meter til ytterdøra!

Kom gjerne med tips♥

Her var jeg psyko sporty :-)

Toppa ett fjell


Hinnstein i Harstad

Joggetur i 20 grader


Jeg og svigerbror på trimtur til Vaktusheia

Som sagt dette var før i tiden og kjenner jeg ett snev av motivasjon bare ved å se disse bildene..Tja..kanskje litt om jeg setter god vilja til :-P

12 kommentarer

Trine

06.02.2015 kl.09:30

æ flire godt av dine refleksjoner, kunne ha skrevet dette selv, og det er nok mange flere som oss, jeg bare elsker sjokolade :) men min gode motivator for tiden er ei sportsklokke, ei lita klokke som ser helt nøytral ut på armen som forteller meg hvor mange skritt jeg går, pluss mye mere, den har også en App til telefonen, jeg har en polar liten sort som ikke var så dyr, men utrolig motiverende, nå kommer jeg meg også regelmessig på spinnin, for hva er ikke mere motiverende når APPen skryter av hvor flink jeg har vært, haha :) Lykke til

Nina

06.02.2015 kl.09:58

Hei. :-)

Been there, done that, got the T-shirt. Og jobber fremdeles med det. ;-)

Jeg tror at alle former for endrig må komme innenfra. Vi vet alle hva vi bør gjøre. Hva vi burde spise og hvor mye vi burde trene. Men det hjelper lite når motivasjonen er lik null.

Jeg tror at motivasjonen er lik null av en grunn. Kanskje har du en mental blokkering av noe slag, eller en energi blokkering, eller kanskje kroppen din bare har behov for litt hvile og å bli skjemt bort akkurat nå. Du har jo tross alt født et barn og det er en stor påkjenning for kroppen.

Mitt råd er å starte innenfra. Logg deg på og ta en prat med guidene dine, lytt til råd de kommer med. Har en følelse av at de vil fortelle deg at du har behov for å skjemme deg selv bort. Nyt stille øyeblikk, skjerm deg for negative energier, fyll deg opp med naturens energier og healing energier, fjern energi blokkeringer, og pleie kroppen din ut ifra hvilke signaler den gir deg.

Til slutt tror jeg nok du vil få høre at om du ikke bruker evnene dine, så skaper det blokkeringer i kroppen. Og da tenker jeg de vil pushe deg til å komme igang med spiritualt arbeid igjen. ;-)

Det er i alle fall min erfaring.

Lykke til og husk å ha det gøy!

:-)

Nina

Norunn Bjørseth

06.02.2015 kl.10:02

Har vært der ja! Jeg begynte med å kutte ALT sukker, mel/frø og stivelse:) (Fortsatte med pepsi max, men lysten på den falt gradvis ettersom sukkerbehovet forsvant:) Stabilt blodsukker gjør at en ikke går og "fyser" på noe hele tiden. For min del var det pga av helse jeg startet, og din motivasjon er kanskje forebyggende for helsa? Det er etpar fine lavkarbogrupper på fb, kan legge deg til en om du ønsker? Og du vet sikkert at vi kan leve på lavkarbo uten at maten svømmer i fett, og med et sunt og variert kosthold. Når jeg gikk ned noen kilo med kostomlegging, uten å trimme, ble jeg så motivert at jeg startet å trimme. Ikke helsesenter, men variert gange ute, og start med noen få øvelser hjemme, f.eks. planke, og øk på fart og mengde litt etter litt Lykke til! :) Mvh Norunn

Elisabeth Gimsøy

06.02.2015 kl.10:34

Nina: Tusen takk , Nina :-) Tror ditt tips/svar var noe jeg kjente var mest riktig for meg <3 Fikk mange svar her!

Elisabeth Gimsøy

06.02.2015 kl.10:34

Trine: Tusen takk for tips :-)

Elisabeth Gimsøy

06.02.2015 kl.10:36

Norunn Bjørseth: Helt klart at dette er også veldig viktig for helsa mi :-) Blir jo ikke yngere med årene heller hihi :-) Men skal prøve å være enda mer bevisst på sukkerinntaket! Tusen takk for tips og ord :-)

06.02.2015 kl.12:44

Det finnes ingen super kur og trening som fungerer om ikke psyken til og gjennomføre det er tilstede. Man er på forskjellige plasser i livet der man vet så godt hva man bør gjøre og hvorfor. Men man velger og ikke motivere seg eller lure seg selv. Kroppen blir tung og sløv og vil ha brensel i form av sukker og karbohydrater. Den eneste måten er og komme i gang gjør små endringer. Sette seg dele mål og ikke si til seg selv må, skal, er nødt men si jeg kan spise hva jeg vil når jeg ønsker det. Og så velge og ikke spise det hele tiden. D eks kutt ut sjokolade, erstatt det med atkins barer, disse er en bra begynnelse ikke perfekt men bedre en 100 gram Freia. Drikk vann med sitron og drikk pepsi max kanskje 2 glass om dagen. Små justeringer. Gå til butikken og en liten runde. Tren en gang i uka. Bruk energien din på små endringer😊 Det fungerer selvom det tar tid. Lykke til.

Silje Anette Gimsøy

06.02.2015 kl.14:07

Oi! Det var akkurat som å kunne skreve detta sjøl! Å æ blir faktisk bare værre å værre, å tenke at æ ska slutte me å ete etter æ har spist opp d æ har.. Æ har dessverre ingen gode råd å komme me som du ikje har hørt før, men d som funka for mæ nån år tbake va å dra pÅ sånn blodsukker info møte med herbalife, Å æ begynte religiøst med sheikan dæmmes, heilt t æ fant ut at æ ikje tålte d lenger. Men selv om æ slutta på dæm så hadde æ blidd Motivert av å ha gådd ned 1,5 kg i uka i 4 uke.. D e ikje sunt :p

Å den siste uka nu har æ blidd kalt feit 3 gang, men æ klare ikje bry mæ x)

Tonemor

06.02.2015 kl.19:33

Hei

For meg starta det egentlig med at nok var nok. Jeg har levd med overvekt i maaange år, starta for 17 år siden da jeg ble gravid med min første jente. Og siden da har vekta gått opp og ned, men mest oppover...Til min store fortvilelse.

Jeg oppdaga facebooksiden der man skulle kutte ut snop fra januar til mars, og jeg kasta meg på bølgen. Jeg er en person som trenger litt oppfølging, det er iallefall veldig mer motiverende enn å være helt alene om det. I tillegg har jeg informert alle mine kjære om hva jeg går gjennom nå, at dette er MITT år, et år som skal bli full av glede og harmoni :)

Det første jeg gjorde var å kontakte mine hjelpere ( vet ikke helt hvem de er og hvor mange jeg har) . Men den søndagen før godtestoppet, ba jeg om hjelp til å klare å endre livsstil. Jeg ba dem om å hjelpe meg med å få motivasjon og ha trua på meg selv. Vet ikke om dette hjalp, men jeg har ikke slitt en dag etter denne søndagen :)

Jeg leste i tillegg boka til DR.PHIL " Aldri mer vektproblemer", 7 nøkler til varig vekttap. Denne passet meg midt i blinken, og utifra det du skriver ovenfor her, så har vi to det ganske så likt med tanke på matinntaket/godteri og det å lure seg selv.

Noe jeg har oppdaget i løpet av disse ukene jeg har levd som jeg nå gjør, er at jeg har mer kontroll over meg selv, jeg står nå opp om morgenen og gleder meg til en ny dag. Jeg skammer meg heller ikke lengre over det jeg ser i speilet. Jeg liker faktisk den jeg da ser. Jeg har opparbeidet en disiplin som gjør at jeg spiser etter behov og ikke av skadelige vaner. Jeg lar ikke lengre disse vanene diktere meg :)

En annen viktig ting for meg , er at jeg føler jeg lever livet mitt fullt ut nå som kroppen min fungerer bedre og bedre. Jeg glemmer dermed maten og har begynt å leve, hvis du forstår hva jeg mener. Det tar veldig mye tid å skal hele tiden spise alt man kommer over, et ustabilt blodsukker gjør at jeg ofte var sur og gretten, kjeftet på flere rundt meg. Og konstanst dårlig samvittighet over meg selv, og alle andre . Og ikke minst......lav selvtillit.

Jeg har også drikki mye pepsi max, men jeg bestemte meg for å kutte denne også ut. Jeg har testet tidligere at dersom jeg har drukket dette, har søtsuget vært verre. Har jeg drukket sukkerbrus, har jeg ikke hatt like stort behov for noe søtt. Jeg er/har vært sjokoholic, ELSKER sjokolade. Så det er helt utrolig at jeg ikke har smakt det etter jeg la om min livsstil. Det beste er at jeg ikke har følt behov for det heller :) Så det med pepsimax, der tror jeg på det som skrives i media om at man bare får lyst på mer og mer søtt dersom man drikker det. Skjønner at du ikke vil ta bort den, men hadde vært litt spennende å se om du hadde fått mindre søtbehov dersom du hadde gjort det :)

Jeg har laget en liste for meg selv, der jeg har skrevet noen punkter over aktiviteter jeg kan gjøre i stedet for den helsikes ukontrollerte spisinga.....kan jo nevne noen av de her :) Gå tur med hunden vår, sette på musikk og danse, sykle på trimsykkeln jeg har i stua, strikke, spille candy crush og lese ei god bok...Det viktigste er at du føler at du lever, at du gjør akkurat det du vil.

En annen viktig ting er å ikke fokusere på vekta. Hvis du får motivasjon til å starte med ei endring, så gå på vekta første dagen, mål deg på kroppen, og så "glemmer " du vekta. Prøv å se for deg hvordan du vil se ut, ikke ha hastverk, fins ingen raske slankekurer, kun livsstilsendring som vil funke....iallefall for meg :)

Når det gjelder trening, så er det jo så viktig å finne noe man liker å gjøre. Jeg liker å gå turer etter veien og i folkeparken. Nå har jeg kommet til det punktet der jeg setter uendelig pris på de gangene jeg får kommet meg ut :) En hærlig følelse i både kropp og sinn.

Jeg ønsker deg lykke til videre, og håper noe av det jeg har skriblet ned vil være til hjelp :)

hilsen ei som er på god vei til et lettere liv uten å sulte seg :)

Elisabeth Gimsøy

06.02.2015 kl.20:18

Tonemor: wow for ett gjennombrudd du har hatt og gratulere med det!! :-) Her var det mange gode tips , så takk for at du delte dette med meg :-)

Elisabeth Gimsøy

06.02.2015 kl.20:23

Silje Anette Gimsøy: Silje du e så fin <3 Æ e ikkje helt for de her shake'an for man går fort ned og fort opp igjen :-/ Æ tenke å kutte ut litt sukker og trene litt så går det nok bra i passe tempo! Like ikkje sånn haste kura, lite trua på dem :-) ha en fin kveld Silje <3

liss

07.02.2015 kl.08:22

Hei :)

Høres nett ut som meg :o

begynte flere ganger i uken.men så bestemte jeg meg at når vi begynner på en ny mnd da skal jeg begynne.så på mål og begynte å psyke meg opp. Jobbet veldig med hodet. at jeg trenger jo ikke sjokolade hver dag, så store porsjoner osv.

lastet ned en app hvor jeg registrerte alt jeg spiste.den viste meg hele tiden hvor mye jeg hadde igjen å spise iløpet av dagen. Syklet en omvei på 40 min på vei hjem fra bhg.med jenta i sykkelvogn. (Ekstra motstand :)

Tenkte dette er bare en liten periode i livet og ja d er litt jobb å registrere maten og veie den men definitivt verdt det :) ( veie gjør jeg bare med middag og snacks )

Resultat: 8 kg ned på 1 mnd :)

Har hatt pause nå i 3 mnd og klart å holde vekten så nå er jeg i gang med de siste 10 kg :)

Skriv en ny kommentar

hits